Wednesday, January 18, 2012

periuk nasi

ada orang macam cuba tabur pasir dalam periuk nasi saya. apa la saya mau makan ni? sudah la beras saya cap dua naga. mahal tu. kamu makan beras Nasional ja pun.
ada cerita best dalam periuk saya. baru-baru ni, ada dapat cerita beras kecil mengadu dengan periuk lain pasal saya tidak tau buat kerja saya. konon nya saya hanya tau bercakap saja dalam periuk. banyak mulut. atau saya quote terus la isi nya "we don't like teacher zila. she doesn't teach us properly. she likes to talk a lot". ada lagi versi verbal nya, "dia suka layan budak lelaki ja". comel. hebat. bijak dan berani bertindak. saya suka beras kecil dalam periuk saya ni. tapi dia mess dengan periuk yang salah. dia mungkin tidak pernah menonton movie Don't Mess with the Zohan. ini versi Don't Mess with Zila. kau anak ADUN kawasan ni sekali pun saya tidak gentar. benda ni sebenar nya pernah berlaku waktu season 1 dulu. masa tu saya baru beli periuk ni. exactly the same. aduan nya tu sebijik sama. eventually beras-beras kecil itu mulai kenal siapa bperiuk zila ni. akhir nya, beras-beras kecil ini la yang hampir setiap kali berjumpa saya minta di ajar di periuk baru nya.
saya periuk yang profesional. jadi saya nasihat beras-beras kecil ini untuk belajar cara hidup dalam periuk baru. kalau ada persoalan atau ketidakfahaman, saya suruh mereka jenguk-jenguk periuk saya. siapa tahu saya boleh membantu. kembali kepada aduan beras kecil itu tadi. begini wahai beras kecil, kita hanya memula kan acara menanak nasi baru lapan hari saja. dan saya pun baru saja kenal dengan kamu. normal la kalau kita belum punya sesi tanakan yang serius. beras mungkin boleh jadi keras atau kelembekan sebab terlebih atau terkurang air. saya juga percaya kamu masih dalam honeymoon mood. kalau saya ajar teknik menanak nasi yang serius, pasti kamu boring, bukan? lagi pula kamu tidak tau lagi jenis beras dan periuk ini. tentang saya lebih suka melayan beras lelaki tu pula, komen nya simple saja. lain periuk lain approach nya. saya suka berkawan dengan beras-beras dalam periuk saya terlebih dahulu sebelum mulai menanak nasi. dan selalu nya saya cuba berkawan dengan beras yang paling nakal dan rebel dulu. bila sudah tackle hati mereka baru la saya mula kan dengan yang lain. saya ini bukan gatal periuk nya. tapi lumrah la. kalau periuk perempuan, pasti tertarik dengan beras lelaki yang cantik bersih lagi wangi. itu saja. simple kan. satu pesanan dari saya buat kamu si beras kecil, lain kali, ada apa-apa kekurangan dengan periuk saya, jumpa saya terus dan kasi tau la saya. saya ni flexible orang nya. mampu menerima pandangan orang lain. bukan buat busuk begini. sekarang ni periuk saya sudah terbakar sedikit. mungkin nasi yang bakal di tanak nanti tidak begitu harum bau didihan nya. atau paling kurang pun, berjumpa la dengan beras-beras saya yang kini sudah menjadi nasi-nasi yang berbau wangi dan lagi maha sedap rasa nya sehingga membuat kan periuk-periuk lain berasa gentar untuk menukar nya kepada resepi lain. nasi yang sedap dan wangi di masak apa pun pasti jadi lebih sedap. percaya la.

saya sebenar nya tidak begitu terasa hati dengan beras kecil ini. dia hanya la beras kecil yang belum matang lagi. tapi saya sedikit terkilan dengan periuk nasi tempat aduan si beras kecil. sampai hati dia mengutara kan hal ini kepada si kawah besar. sepatut nya periuk ini berbincang dengan saya dahulu tentang perkara ini. mau-mau lagi bila kami teman seperiuk. rasa di tikam dari belakang. periuk boleh di tikam ka? silap. rasa seperti wayar penyambung tenaga periuk saya di putus kan dari belakang. saya tidak tau apa niat sang periuk ini. saya terasa seperti kredibiliti periuk saya di pertikai kan. memang la saya ni cuma periuk nasi digital Panasonic. saya bukan la periuk nasi Electrolux atau Tefal. tapi saya juga mampu di guna kan untuk memasak nasi. mungkin periuk kamu begitu hebat. kenapa tidak kamu masak semua beras-beras yang ada di sini. moga-moga semua nya menjadi nasi yang begitu sedap dan harum bau nya. saya rasa seperti periuk saya di hempas dari tempat yang tinggi lalu di pijak-pijak dan menunggu waktu untuk di buang. saya sedikit sebanyak putus harapan untuk menanak nasi. mungkin periuk saya boleh di tukar fungsi menjadi steamer.

ikhlas dari saya yang sedang cuba membersih kan pasir dalam periuk saya ini.

p/s: makan cili terasa pedas nya. buat kamu yang kurang kerjaan nya tu, boleh la print out entry ni dan lekat di papan kenyataan.